Kerken-update - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu Kerken-update - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu

Kerken-update

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

30 September 2007 | Hongarije, Pécs

Speciaal voor oma Sliepen een Kerken-special over Pécs.

Zsinagóga (1). Synagoge uit 1868.
Líceum templom (2). Gebouwd door de orde van de Paulienen. Bouw begon in 1741, pas in 1778 hadden ze geld om een gevel te maken. Nu is het een bisschoppelijk lyceum.
Szent Ágoston templom (3). In 1712 omgebouwde moskee, door de orde van de Augustijnen.
Kerkje op de berg (4).
Mindszentiek templom (allerheiligenkerk) (5). Stammend uit de 12e eeuw, de toegestane plek voor christenen om hun geloof uit te oefenen tijdens de Turkse tijd.
Szent Péter-bazílika (Székesegyház) (6). Stamt uit de 11e eeuw, maar is regelmatig vernield, gerestaureerd en veranderd.
Gázi Kászim dzsámija (Belvarási templom) (7). Was eerst een kerk, in de 16e eeuw omgebouwd tot moskee. In de 18e eeuw werd het weer een kerk, en dat is het nu nog steeds.
Kerkje (8 ).
Jakováli Hasszán Pasa-dzsámija (9). Best bewaarde Moskee van Hongarije. Gebouwd in de 16e eeuw.

Nou oma ik hoop dat u er wat aan hebt :D

De 'normale' update volgt dan volgende week wel weer.

• 02 Oktober 2007 - 13:14

Oma Blom:

hallo stijn, wat een mooie reportage met foto's van de kerken. staan die allemaal in pecs of ook in de omtrek? je hebt in ieder geval goed je best gedaan, compliment, en veel liefs, oma blom

• 02 Oktober 2007 - 17:29

Tilly:

Hey Stijn, de foto's zijn uitgeprint onderweg naar oma Sliepen. Zal ze wel waarderen! Leuk dat je ook erbij gezet hebt wat het voor kerken zijn!!Dankjewel hoor. Dikke kus...

• 03 Oktober 2007 - 20:17

Chrit:

Stijn, mooi werk die foto's. Ik hoorde van mijn moeder dat ze 't prachtig vond om ze allemaal uitgeprint toegestuurd te krijgen. "Maar goed ook" zei ze, "want op dat internet kunnen ze vast niet lang blijven staan allemaal". Gelukkig ben jij niet bang dat het internet vol raakt en schrijf je lekker door. Wel was mijn moeder nog benieuwd of je ook echt in al die kerken geweest was?
    Op onze trip uit Denemarken merkten we het al: die Stijn kun je best ergens heen sturen. Leuk om te lezen, zo kom ik nog eens ergens zonder ver te hoeven gaan.
    Als je weer in Budapest bent, vergeet dan niet naar de baden te gaan: net over de rivier ligt een prachtig complex waar zo een (halve) dag kunt doorbrengen.
    Wil het trouwens een beetje lukken met Hongaars leren spreken?
    hou je haaks daar & groet.

• 07 Oktober 2007 - 16:35

Peter En Kitty:

Hoi Stijn,

ook wij hoorde vandaag van oma een loftrompet verhaal over je kerken en de mooie foto's! Lief van je om aan haar op deze manier te denken. Ook leuk om te zien dat er "briefwisseling" tussen Pecs en Shanghai is ...... tsja, blijkt dat je onze neefjes en nichtjes met een gerust hart de wijde wereld in kunt laten gaan. Geweldig!!

Veel groetjes,
    Kitty