Sarajevo & de volwassenheid... - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu Sarajevo & de volwassenheid... - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu

Sarajevo & de volwassenheid...

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

24 September 2007 | Hongarije, Pécs

18 uur reizen, 32 uur sightseeing, 8 paspoortcontroles, en een beetje vreemd gevoel. Het resultaat van een weekendje Sarajevo. Het is een mooie, vrij kleine stad, maar 300.000 mensen zie ik net op Wikipedia. Ingesloten tussen vijf bergen is het vrij opeengepakt, met uitlopers op de heuvels. Er is een oud deel, en een nieuw, dat nieuwe doet erg denken aan het Bijlmer-idee van de jaren '90. Niet echt de moeite waard dus. Het oude deel des te meer. Met een Turks kwartier, waar kleine tapijt- en antiekwinkeltjes, theehuizen en restaurantjes voor een erg goede en kleinschalige sfeer zorgen. Volop religie, voornamelijk moskeeen met de zo kenmerkende minaretten, maar ook kerken (zowel het katholieke als het protestantisme is aanwezig), en een enkele syangoge. Recent herstelde maar van vroeger daterende gebouwen, fonteinen, en ga zo maar door. Enkele moderne winkelstraten waar de hippere segmenten van het volk van Bosnie paradeert (model zonnebril waar ga je met dat meisje naartoe). Een halve straat verderop is de markt voor de minder bedeelden, met sigarettensloffen, fruit en boeken bij de vleet. Ook op de vele bruggetjes over de Miljacka zijn hele bibliotheken uitgestald.
Maar dan wordt het allemaal wat lastiger, wanneer je op zoek gaat naar de geschiedenis, die met een verleden dat slechts 15 jaar geleden speelde, erg dichtbij zou moeten zijn. Drie grote begraafplaatsen op de hellingen met in totaal geloof ik zo'n 1500 witte kruizen laten een deel zien. De iets buiten het centrum soms vernield uitziende huizen doen ook het een en ander vermoeden. Maar het meest zeggen wel de huizen die voorbij komen het eerste uur van sarajevo af met de trein. Nog niet eens zozeer degenen waar alleen maar een paar muren van overeind staan. De honderden huizen zonder ramen en raamkozijnen, die doen het hem. Alsof mensen de wil hebben verloren om ze alweer te vervangen. Heel vreemd. In de stad zelf merk je niks van dat alles. Daar lijkt het af en toe echt een heel normale stad. De eindconclusie dat de stad eigenlijk opvallend normaal en geciviliseerd is, is denk ik dan ook de enige juiste.

Pécs heeft inmiddels ook een nieuw gezicht laten zien, de heuvels zijn een heel aanlokkelijke plek om te verblijven. Prima aangegeven wandelpaden, erg mooie uitzichten, en rallyracen. Allemaal het resultaat van een zaterdag erop uit. Dat laatste was een nationale race of zoiets, leverde wel leuke foto's op. Ook de rest was voer voor de fotocamera. Frappant was wel dat de wegen in de buitenwijk op de heuvels soms stijgingspercentages van tegen de 30% (is mijn schatting) vertoonden. En er dan bovenaan doodleuk een ouwe skoda geparkeerd staat.

Dan bij deze iedereen ook nog bedankt voor de felicitaties, te vroeg, op tijd of te laat, maakt allemaal niet uit. Het is fijn om te weten dat er ook in Nederland nog aan me gedacht wordt. Ik ben ook erg blij inmiddels echt volwassen te zijn...Heb het dan ook op een heel volwassen manier gevierd ;)

De lessen gaan allemaal hun gangetje, plannen voor nieuwe tripjes zijn in de maak, maar zullen de komende weken naar alle waarschijnlijkheid binnen Hongarije zijn, Kaposvar, Szeged, Debrecen, Sopron, Gyor en Szekesfehervar staan in ieder geval nog op het programma, mocht jullie dat toevallig wat zeggen :D Ook Boedapest staat weer in de planning. Genoeg te beleven dus. De volgende update komt zodra er van een of enkele van die plannen iets terecht is gekomen.

PS speciaal voor oma Sliepen, de kerkentocht komt er dit weekend van, dus houdt het internet goed in de gaten!!

  • 24 September 2007 - 18:41

    Tilly:

    Wow Stijn, ziet er weer heel bijzonder uit! jij ziet wat van de wereld op deze manier. Mooi hoor! Liefs,:)

  • 25 September 2007 - 06:34

    Ronald:

    Erg indrukwekkend, het verhaal en de foto's van Sarajevo. Vooral de foto met de vele witte kruisen. Je maakt goed gebruik van de mogelijkheden daar.
    Ik ben nu al weer nieuwsgierig naar je volgende avonturen.

  • 26 September 2007 - 18:47

    Oma Blom:

    wat geweldig om weer wat van serajewo te zien, het is zo lang geleden dat ik het met de familie gezien heb. je vader was ong 10 jaar schat ik. vooral het turkse gedeelte herkende ik goed. helaas al die vernielingen in de oorlog is erg triest. het eerste kopje "turkse koffie"heb ik in serajewo gedronken. moest wel even aan de smaak wennen. jongen wat geweldig dat je dit allemaal mee kan maken. geniet en studeer vrolijk verder, liefs oma

  • 28 September 2007 - 14:56

    Maxwell:

    Yo Stijn, ik ben ff een tijdje een afhaker geweest, tis er ff helemaal bij ingeschoten.. Laten we t erop houden dat ik te druk was met school ;) Dat is trouwens nog geen eens een leugen ook.. Maar goed, zo te lezen heb je t nog steeds wel naar je zin en das mooi. Als je terug ben gaan we wel een biertje drinken op je verjaardag want die heb ik blijkbaar ook al gemist.. Nou ik zal ook eens op Freek z'n site gaan kijken of ie nog wat nieuws te melden heeft, ben ik weer helemaal op de hoogte ;) Doe rustig aan en veel plezier nog daarzo!

  • 30 September 2007 - 07:58

    Kitty:

    Hoi Stijn,
    Het blijft apart om jouw indrukken te kunnen volgen in een mij onbekende omgeving, zeker nu naast Hongarije ook China aan het rijtje 'familie in het buitenland' toegevoegd is.
    Erg fijn om jullie belevenissen te kunnnen volgen.
    groet,
    Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Pécs

Mijn eerste reis

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Recente Reisverslagen:

19 December 2007

De laatste...

04 December 2007

Wenen & more

17 November 2007

Terugkijken??

26 Oktober 2007

Een nieuw verhaaltje

30 September 2007

Kerken-update
Stijn

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 20704

Voorgaande reizen:

28 Juli 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: