Terugkijken?? - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu Terugkijken?? - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu

Terugkijken??

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

17 November 2007 | Hongarije, Pécs

Terugreis geboekt. Dat is vreemd! 21 December gaat het avontuur ten einde komen. 2 verhaaltjes gaan de log waarschijnlijk nog halen. En dan is het dus over. Best wel jammer, maar aan de andere kant ook wel goed. Terugkeren naar Nederland voelt niet als straf. Ondanks de vele gave dingen hier, de reisjes, het relaxte leven, is het wel weer aanlokkelijk terug te keren naar "de werkelijkheid".

Maar goed, dat is aan de andere kant eigenlijk nog mijlenver weg, nog 5 weken, dus in de tussentijd dient er uiteraard nog genoeg beleefd te worden.

Dat is ook de afgelopen weken gebeurt, ietsje minder dan geplant maar toch wel het een en ander. Met als belangrijkste uitschieter Kroatie. Waarschijnlijk bij velen wel bekend. En terecht, want het is een prachtig land. In 5 dagen tijd heb ik Zagreb en Split van dichtbij bekeken. 2 dagen hoofdstad, 2 dagen badplaats, en 1 dag reizen om precies te zijn. Het meest verrassende was eigenlijk dat het hele land totaal niet lijkt op Hongarije. Zagreb is schoon, statig, georganiseerd, rijk en stijlvol. Met sjiek geklede mensen die voor de Prada- en S'Olliver winkels paraderen, om elkaar daarna op het hoofdplein te ontmoeten en de dagelijkse beslommeringen te bespreken. De mensen zijn er erg aardig en behulpzaam, de geroosterde walnoten die op elke straathoek worden verkocht zijn érg lekker, en het is een fijne stad om doorheen te banjeren.
Split is wel enigsinds anders. De tweede stad van Kroatie is een enorm toeristisch, maar eigenlijk ook wel heel mooie, badplaats. Inclusief boulevard, grote cruiseschepen, en Italianen. Héél veel Italianen. Om er twee dagen in november te kunnen vertoeven met 20 graden, een heerlijk zonnetje, en een gezellige drukte was absoluut geen moeilijke opgave. Het kwam neer op met uitzicht op de baai koffie drinken, oude mannetjes die hun dagen uitzitten in de zon, eindelijk weer eens een leesbare krant door kunnen nemen, overnachten in de kelder van een kroatische familie (wel een netjes verblijf), en vooral héél veel chillen. Al met al een prima lang weekendje ertussenuit dus. Enige downside is dat het wel een prijzig land is, zeker wanneer je het vergelijkt met Hongarije. Dus het was zeker ook weer prettig terug te keren naar de gezellige chaos van de dorm.

Op school bleek daarna dat er tóch van ons verwacht wordt dat we wat uitvoeren. Presentaties geven, tussentoetsen maken, en af en toe nog je best doen ook. Het valt allemaal nog steeds reuze mee, maar toch. Er zijn nu gelukkig wel twee leuke vakken bijgekomen, waar ik wel het gevoel bij heb dat ik er wat van kan leren. Dat scheelt.

Volgend weekend is dan eindelijk Wenen aan de beurt. Me samen met Kirsten vermaken in de sneeuw, die er aardig veel is gevallen naar het schijnt. Prima laatste groot reisje dacht ik zo. In Pécs is de winter inmiddels ook echt ingetreden, met temperaturen rond het vriespunt, en de eerste sneeuw. In het noorden schijnt deze al meer vertegenwoordigt te zijn, hier in de stad wil het echter nog geen mooie plaatjes opleveren. Beetje jammer, ik heb zoiets van doe het dan ook meteen goed, maar dat zal ook nog wel komen.

Ik ga me dit weekend maar es vermaken met het voorbereiden van een presentatie die samen met mijn Spaanse kamergenoot gegeven gaat worden op maandag. Over anderhalve week ben ik bij jullie terug met een update over Wenen. Tot dan heel veel succes allemaal met het overleven van de superstorm, en alle andere natuurrampen!

  • 17 November 2007 - 11:03

    Maarten:

    Inderdaad Steene, de tijd vliegt. Goed te horen dat je jezelf nog steeds vermaakt en warempel af en toe iets leert ook:-) Veel plezier in Wenen!

  • 17 November 2007 - 20:02

    Xander:

    Mooi stukje hoor steentje! Veel plezier nog die laatste tijd!

  • 18 November 2007 - 09:05

    Oma Blom:

    hoi stijn, wat een mooie foto,s. wat een ervaring en ik kreeg het er lekker warm van. ik zit hier te rillen, want de verwarming doet het niet, maar straks komt de monteur. afgelopen week had ik hetzelfde, maar de ellende heeft zich weer herhaald.jeroen is bezig met de muren van het terras te spuiten, het wordt een kunstwerk!! kom maar gauw eens kijken.geniet verder en veel liefs, oma

  • 18 November 2007 - 12:58

    Dave:

    Ha Steene, klinkt allemaal erg gaaf!! De tijd vliegt inderdaad, voor je het weet ben je weer thuis!
    Geniet nog van de komende weken en veel plezier in Wenen.

  • 18 November 2007 - 18:01

    Kirs:

    Ik wilde je ook nog even heel veel plezier in Wenen wensen :P!!!

    kusss!!!

  • 20 November 2007 - 14:53

    Bertiene:

    Hoi Stijn
    Ik doe nu de master Organisation Studies aan de UvT en ga komend semester in Pecs studeren. Omdat ik met wat praktische vragen zit vroeg ik me af of ik je daarover kan mailen... Wat is je mailadres?
    Groetjes Bertiene
    b.r.dunning@uvt.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Pécs

Mijn eerste reis

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Recente Reisverslagen:

19 December 2007

De laatste...

04 December 2007

Wenen & more

17 November 2007

Terugkijken??

26 Oktober 2007

Een nieuw verhaaltje

30 September 2007

Kerken-update
Stijn

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 20153

Voorgaande reizen:

28 Juli 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: