Twee weken alweer voorbij - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu Twee weken alweer voorbij - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu

Twee weken alweer voorbij

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

12 Augustus 2007 | Hongarije, Pécs

Zo, maar weer eens vertellen waar ik allemaal mee bezig ben dacht ik zo. Ten eerste met hongaarse les natuurlijk. Gaat echt goed! Ik kan al bijna hele zinnen maken, Dan wel zinnen van 4 woorden, meer gaat hem nog niet worden, maar toch. Veel meer is gelukkig ook nog niet echt nodig, aangezien vrijwel iedereen wel Engels of Duits spreekt. Heel opvallende (en denk ik als ik de taal wat beter ga snappen heel vervelende) eigenschap van de taal is het feit dat ze heel veel aan het woord vastplakken. Erg verwarrend, dus dat de hongaarse taal lastig is klopt helemaal. Maar zo lastig als veel mensen doen geloven (vooraal de hongaren zelf) is ook niet waar. Banaan is gewoon banán, en citroen citrom, dus er zijn zeker gelijkenissen.

Stappen hier is, zonder dat de studenten al echt teruggekeerd zijn van hun vakanties, al erg aangenaam. Komt natuurlijk ook omdat we met een grote groep zijn. Afgelopen vrijdag hadden we een tent die je nog het best als buurthuis zou kunnen bestempelen onveilig gemaakt. Met een tv op de achtergrond, en af en toe een veel te dikke kerel die de veel te dikke bar-oma een zoen komt geven. Erg gezellig. Hippe tenten zijn er ook, beetje jammer dat de mensen die daar komen vooral zichzelf enorm hip vinden. En chillen op het balkon om twee uur 's nachts is ook altijd een optie, met de 24/7 Tesco op tien minuten lopen. Die zouden ze in Tilburg nou ook moeten hebben! Echt een ideale oplossing.

Mijn verkenningstochten door Pécs hebben ook al wel het een en ander opgeleverd. Zoals een aantal foto's, van de mooiste gebouwen, das niet helemaal een objectief beeld aangezien er ook genoeg halfvergane zooi tussenstaat, vooral buiten het centrum, maar het levert wel mooie plaatjes op. Ook de universiteit heb ik inmiddels ontdekt. Heb er nog niet echt rondgelopen, maar hij is denk ik vergelijkbaar met Tilburg, voor de kenners onder ons. Gelukkig heb ik, als over twee weken de intensive language course voorbij is, nog een week om alles goed te gaan ontdekken, voordat het semester echt van start gaat. Dat gaat nu toch lastig, aangezien de lessen vaak pas rond vijf uur afgelopen zijn. Dat laatste is nu helemaal minder, aangezien het komende week weer 30 graden en volop zonnig wordt. Dit weekend was vrij, maar was het bewolkt, met bij vlagen enorm onweer waar de honden hier (die er in overvloed zijn, elk huis met hek eromheen heeft er eentje buiten lopen)helemaal gek van werden. Erg leuk, op de vrije zaterdagochtend, om daar wakker van te worden.

Foto's heb ik weer geupload, die geven dus een aardige impressie van waar ik me vertoef. Zodra er nieuws is gaat er weer een nieuwe log komen. Tot dan allemaal nog veel plezier in het druilerige holland!

  • 12 Augustus 2007 - 13:31

    Tilly:

    Hey Jochie, wat een leuke foto's, daar kunnen de foto's van ons familie weekend in Swalmen niet tegen op! maar ik stuur ze je toch binnenkort. En wat dat weer betreft, we hadden heerlijke zon, tussen alle regen van vorige week en van komende week door....

  • 12 Augustus 2007 - 13:31

    Ad:

    Ha Stijn,
    Nou, ook wij hadden wel anderhalve dag mooi weer hoor!
    Heel leuk om je impressies te lezen en te zien. Het klinkt allemaal erg gezellig zo met de groep. Veel plezier.
    Ellen en Ad

  • 12 Augustus 2007 - 18:28

    Kirs:

    Lieverd!!! ik kan niet wachten om het allemaal samen met je te gaan bezoeken, maar dat wist je natuurlijk onderstussen al ;)! Ik kan alleen maar zeggen: keep de foto's coming en ga lekker door met feesten daar. En studeren natuurlijk :D!! Veel plezier vanavond bij de simpsons!!

    dikke kus en een knuffel!!

  • 13 Augustus 2007 - 23:21

    Max:

    Leuk stukje weer steene. Succes met het hongaars onder de knie krijgen. En geniet van je vrije weekje dalijk!

  • 14 Augustus 2007 - 11:31

    Oma Blom:

    hoi stijn, wat een leuje foto,s!! zo te zien en te lezen heb je absoluut nog geen heimwee, wat ik al dacht..leuk dat je je zo goed amuzeert en heb je ook nog tijd om te studeren? fijne tijd nog en ik hoor nog wel van je? liefs, oma

  • 16 Augustus 2007 - 17:14

    Freek:

    Lekker bezig Steen! Bevalt het wel tussen al die Hongaren? Heb er hier nog niet een gezien ;) ga zo lekker door jonge..jij vermaakt je wel!

  • 17 Augustus 2007 - 21:12

    Freek:

    Die Marsha mag wel hierheen komen trouwens ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Pécs

Mijn eerste reis

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Recente Reisverslagen:

19 December 2007

De laatste...

04 December 2007

Wenen & more

17 November 2007

Terugkijken??

26 Oktober 2007

Een nieuw verhaaltje

30 September 2007

Kerken-update
Stijn

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 79
Totaal aantal bezoekers 21643

Voorgaande reizen:

28 Juli 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: