De eerste week - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

02 Augustus 2007 | Hongarije, Pécs

"Én stijn vagyok", "Miljen nemsetiségü vagy?" en als klapper op de vuurpijl "egészégedre", wat proost is. Probeer dat aan het eind van een avond stappen maar eens je strot uit te krijgen...ik heb het nog niet geprobeerd. De lessen zijn best goed, heel veel nieuwe informatie, daarom zal het ook wel een "intensive" language course heten. Ik ben tenminste niet de langzaamste leerling, een advies: als je uit Thailand komt moet je vooral NIET gaan proberen Hongaars te leren, want dat gaat je dus echt niet lukken.
Hoeveel ik van alles lessen op ga steken weet ik niet, maar eigenlijk maakt dat ook niet zoveel uit. Gisteren vertelde een Engelsman over zijn ervaringen hier de afgelopen tien jaar, en volgens hem geloven echt alle Hongaren dat hun taal enorm moeilijk is, dus als je twee woorden kan spreken, liefst met een heel slecht accent, zal elke Hongaar je met open armen ontvangen. En dat kan ik dus al wel. Ook erf fijn dat ik erachter kwam dat die Engelsman ook les geeft aan de universiteit hier, en dat ik me heel toevallig ingeschreven heb voor twee van zijn vakken. En laat hij nou heel leuk verteld hebben gisteren. Dat zit dus wel goed.
Het weer hier is aardig zomers. Na twee dagen bewolking schijnt nu weer de zon. Gisteren in het centrum van Pécs zag het er, met het zonnige weer, ook allemaal heel mooi en fleurig uit. Twee grote pleinen, veel groen, een gezellig winkelstraatje met een aantal terrassen, en mooie oude gebouwen. Wel een plek waar het, zeker als je er een levendig studentenleven bij opteld, goed toeven is. Beetje jammer dat er een echt enorm toeristentreintje voor ons geregeld was, waarmee we overal doorheen sjeesden, zelfs door de winkelstraat. De komende maanden kan ik me dus niet meer op straat vertonen, iedereen zat ons uit te lachen :(

Het hostel waar ik met zo'n twintig andere exchange studenten verblijf is wel netjes. Mijn kamergenoot, Otto uit Berlijn, is een enorm droge, maar ook relaxte...nerd. Studeert natuurkunde, dan weet je het al wel. Als kamergenoot is ie in ieder geval heel fijn. Hoe dat vanaf september in de dormitory gaat zijn, met twee kamergenoten, vraag ik me een beetje af. Het jammere van de groep studenten nu is dat er voor zover ik weet niemand in Pécs gaat studeren. Iedereen gaat of richting Budapest, of weer richting huis. Betekend natuurlijk wel dat een bezoekje aan Budapest een stuk makkelijker wordt, maar ook dat het straks weer allemaal nieuwe gezichten worden die ik tegen ga komen.
Ach, het is allemaal nog erg wennen, maar het gaat wel goed hier. Zodra er nieuwe dingen te melden zijn, komt de nieuwe log. En ook de foto's komen er heel spoedig aan...

  • 02 Augustus 2007 - 20:47

    Kim:

    Stijn!!! Vertrek je naar Hongarije, lachen ze je daar ook al uit op straat, dat gaat natuurlijk helemaal de verkeerde kant op ;)
    Kvind wel dat je Hongaars met sprongen vooruit gaat, kben trots op je! :D
    Nou, kzit al met spanning te wachten op de volgende woorden ;)
    Geniet er van daar!
    Kus Kim

  • 03 Augustus 2007 - 05:45

    Kitty:

    "Én stijn vagyok", "Miljen nemsetiségü vagy?" Waarschijnlijk betekent het 'en Stijn hoe gaat het? Met mij gaat het goed?
    Inderdaad niet bepaald woorden die je even uitspreekt, maar goed om te weten dat Hongaren zelf moeite voor je zullen doen als je hun taal probeert te spreken.
    groet Kitty

  • 03 Augustus 2007 - 08:24

    Joep Keij:

    Szia Stijn,

    Hogy vagy? Echt leuk om je avonturen te lezen! Ik kreeg dit adres net van je vader, nadat ik je ouders tegen kwam op de Zomerparkfeesten gisteravond...
    Ik ben eigenlijk best jaloers op je, weet je dat? Ik moet mijn magyarul steeds oppoetsen met een weekje 'intensive family visits' en daarnaast: Pecs, wat een heerlijke stad om te zijn!
    Geniet ervan daar, en ik kijk uit naar je volgende verhalen!!

    PS: A gyümölcs leves nagyon finom van!! (zoals je ziet, zou een taallesje bij mij ook geen kwaad kunnen)

  • 04 Augustus 2007 - 09:43

    Oma Blom:

    dag lieve stijn, ik volg je berichten....wat een nieuwe indrukken en nu studeren en ook heel veel genieten van het studentenleven...ik heb je een handje geholpen! trek je van het treintje niets aan, straks zijn ze je gezicht weer vergeten. toi toi stijn. liefs oma

  • 04 Augustus 2007 - 19:44

    Freek:

    Hai Steene! Klinkt goed kerel. Je hebt het al aardig naar je zin zo te horen! Dat uitlachen..sja, ben je wel gewend toch ;-) Ikzelf ga ook bijna op avontuur, nog 4 nachtjes slapen! Heel veel plezier nog, en we houden contact!

    laterrr

  • 05 Augustus 2007 - 18:09

    Maxwell:

    Goed bezig Stijn. Minder dat al die snuiters niet in jouw stad studeren, maarja er zullen vast andere leuke mensen komen. Maar goed te horen dat je het wel naar je zin hebt tot nu toe. We faxen

  • 06 Augustus 2007 - 19:38

    Tilly:

    Hey Stijn, leuk die foto's! Je zat wel mooi achter je zonnebril verstopt in het treintje..en zo te zien was de wijnreis ook gezellig. Goed hoor, maak er maar wat moois van...!!!

  • 07 Augustus 2007 - 09:07

    Ronald:

    Ik heb je fotoruimte wat vergroot.
    Veel te leuk om te kunnen zien wat je meemaakt.

  • 07 Augustus 2007 - 16:15

    Jules:

    Hee Stijn,
    Leuk dat je een website hebt! Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Geniet ervan en vergeet niet af en toe een boek open te slaan!

  • 09 Augustus 2007 - 08:09

    Andra:

    Hoi Stijn

    Leuk om je web site te gaan volgen. De eerste indrukken zien er goed uit. Geniet van alle indrukken die je daar op kunt doen.
    Maak vooral veel foto's.

    groetjes, andra

  • 09 Augustus 2007 - 18:16

    Peter & Kitty:

    Ha die Stijn,

    jammer dat ik in de gauwigheid geen "free translations site" in het Hongaars kon vinden, anders had ik stijlvoller geopend! Indrukwekkende taal, ben benieuwd hoe het verder gaat!
    Veel groetjes en blijf genieten,

    Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Pécs

Mijn eerste reis

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Recente Reisverslagen:

19 December 2007

De laatste...

04 December 2007

Wenen & more

17 November 2007

Terugkijken??

26 Oktober 2007

Een nieuw verhaaltje

30 September 2007

Kerken-update
Stijn

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 20802

Voorgaande reizen:

28 Juli 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: