School!! - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu School!! - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu

School!!

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

11 September 2007 | Hongarije, Pécs

Jammer zeg! Was het Hongaarse lessysteem zich net aan het bewijzen, krijgen we dit! Maandagochtend les, om 8 uur. Kom je daar, blijkt het verzet te zijn. Naar de week ervoor. Beetje jammer, helemaal voor niks het bed uitgekomen. Maar verder is het hier nog eigenlijk best wel goed geregeld. Zolang je maar zorgt voor goede contacten. Wanneer je zelf namelijk vraagt bij de balie van de bibliotheek of je als Erasmus-student boeken kan lenen, is dit niet mogelijk. Wanneer je Hongaars sprekende maatje meegaat blijkt het echter geen enkel probleem. Ook de professoren zijn goed toegankelijk. Ze spreken aardig engels, en zijn ook behulpzaam, zolang je er maar naar vraagt. Gelukkig zijn de lessen over het algemeen met zowel Hongaarse als exchange studenten. Daardoor voel je je niet lullig als enige niet-Hongaars sprekende, maar is er tegelijkertijd ook mogelijkheid tot contacten met de lokale bevolking. Wat dan weer een pluspunt is wanneer je bij de fitnesszaal staat en een niet-engels sprekend meisje achter de balie aantreft.

De dormitory is inmiddels ook helemaal volgestroomd. In mijn kamer zitten een Spanjaard en een Engelsman. Heel aparte types. De Spanjaard, Samuel, is naar Hongarije gekomen om Engels te leren. En aangezien je Engels niet leert van de gemiddelde Hongaar, komt ie daarvoor naar ons. De eerste dagen was dit enorm irritant. Inmiddels is het echter zo gewend dat ik bij anderen moeite heb weer over te schakelen naar normaal Engels. Meneer de Engelsman, Richard, is vermoedt ik weggelopen uit de film hooligans. Drinkt minstens drie liter bier per dag. Maar is wel hartstikke aardig, en aangezien hij ook besloten heeft binnen een week al een vriendinnetje te halen uit het Poolse kamp, hebben wij niet zoveel last van hem.Om met zijn drieën op een kamer te vertoeven is apart, maar eigenlijk went het sneller dan ik had gedacht. Oordopjes en een oogmasker doen daarbij trouwens ook wonderen.

Afgelopen weekend was dan eindelijk Boedapest aan de buurt voor een bezoek. De twee dagen waren absoluut te weinig om alles te kunnen zien. Maar een eerste impressie heb ik wel gekregen. Vooral dat het echt even omschakelen is om vanuit Pécs daar te komen. Dan zie je pas dat Pécs qua omvang eigenlijk helemaal niks voorstelt. Aan de andere kant, toen de op het eerste gezicht grote chaos eenmaal gewent was, bleek het allemaal best wel mee te vallen. Voor een stad die zichzelf een miljoenenstad vindt is alles erg goed bereikbaar, in principe zijn alle gebouwen en plekken die de moeite waard zijn lopend te bereiken. De mensen van de language course die daar nu studeren hebben allemaal een plekje gevonden, wat ik erg prettig vind aangezien dat mij weer scheelt in de portemonnee. Opvallend ook dat je best goeie vrienden kan worden na slechts een maand.

In Pécs gaat verder alles gewoon zijn gangetje. Het weer is in drie dagen van erg goed naar bar slecht gegaan, twintig graden verschil om precies te zijn. Inmiddels is het wel weer op niveau acceptabel, het blijven echter vreemde weersveranderingen af en toe. Dus bij deze aan iedereen het vriendelijke verzoek de auto toch wat vaker thuis te laten. Dan hoef ik tenminste niet zowel mijn winterjas als zwembroek mee te nemen als ik er een dagje op uit ga. Owja Freek als jij dat ook ff aan de Amerikanen doorgeeft, dat zal denk ik ook aardig schelen.

Dit weekend staat Sarajevo in de planning. Die stad is met een treinreis van zo’n negen uur goed bereikbaar. De stad is de lange treinreis echter wel meer dan waard. Dat zullen de foto’s volgende week wel weer uitwijzen. Ik wil pap en mam bij deze ook hartelijk bedanken voor de camera, het is toch fijn om weer zelf de hele dag de toerist uit te kunnen hangen. Voor nu zijn er alleen wat foto’s van Boedapest, en van mijn fiets. Die enigszins onhandig is aangezien auto’s hier niet bepaald rekening houden met de fietser, maar aan de andere kant is het wel erg makkelijk niet steeds afhankelijk te zijn van de bus. Buschauffeurs houden trouwens ook geen rekening met hun passagiers…

Verder valt er op het moment niet zo heel veel te vertellen. Zodra er nieuwe dingen zijn te vertellen zijn jullie uiteraard de eersten die het horen.

edit: inmiddels dus ook fotootjes van mijn fiets en een van de fietstochtjes, speciaal voor jou mam ;)

  • 11 September 2007 - 11:34

    Annemarie En Kim:

    Haha dan toch liever een kamer delen met de voltallige SRC (incl. lachen :D)??

    Verder klinkt het goed daar hoor!!

    Goed je best doen op school he :P
    Veel plezier nog!

    Kus van ACS en Kims

  • 11 September 2007 - 14:06

    Oma Blom:

    even kijken of dit bericht doorkomt, dan stuur ik een volgend bericht

  • 11 September 2007 - 14:09

    Oma Blom:

    dag stijn, ik zie dat het bericht nu goed doorkomt. wat een aparte stad is boeda-pest, wel mooi lijkt me. een lekker zootje ongeregeld die laatste foto. overigens heb ik je daarnet ook een lange mail gestuurd. heeeel veeel liefs, oma

  • 11 September 2007 - 19:10

    Tilly:

    Ha Stijn, mooie plaatjes hoor! En die camera, tja, daar ben je ook 21 voor geworden (bijna dan..)Ik heb alleen die fiets nog zitten zoeken, maar die vind ik niet zo hard....?

  • 11 September 2007 - 19:28

    Dave:

    Ha Stijn,

    Klinkt allemaal erg tof daar in Hongarije! Maak er nog wat moois van!

    Groeten,

    Dave

  • 15 September 2007 - 18:36

    Ellen:

    Hoi Stijn, erg leuk om je verhalen steeds te lezen. Het lijkt mij niet verkeerd om tegenwoordig te "studeren", dit soort ervaringen lijken me geweldig! Geniet ervan.
    groetjes

  • 17 September 2007 - 07:28

    Kitty:

    Hoi Stijn,

    Erg leuk om in afleveringen steeds wat van je te horen. Alvast proficiat voor morgen, met je verjaardag, ben benieuwd of je dat op z'n hongaars anders viert.
    Een fijne dag alvast, groeten van
    Kitty, Paul, Maxime

  • 18 September 2007 - 09:40

    Ed,Olga,Ward,Milou :

    Hoi Stijn,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Zal wel een beetje raar voelen in een vreemd land. Wat een prachtige foto's allemaal.Een hele gezellige dag,wij drinken vanavond een wijntje op je. Nog heel veel plezier!
    Veel liefs uit Leiden.

  • 18 September 2007 - 12:02

    Max:

    Der is er inne jarig!!!

    Gefeliciteerd jonge! En nog viel spass!!!

  • 18 September 2007 - 12:35

    Maarten:

    Steene!

    Gefeliciteerd met je 21ste verjaardag! Pak daarginds een extra biertje namens mij:-) Fijne dag en vier het maar goed!

  • 18 September 2007 - 17:09

    Ellen En Ad:

    Ha Stijn, jó születésnap
    Het eindigd op snap(s) dus je snapt het wel. Maak er een leuke dag van. Het is in ieder geval bijzonder zo'n verjaardag in Hongarije.
    Groetjes,
    Ellen en Ad

  • 18 September 2007 - 21:48

    Xander:

    Heheh nog net op tijd, voor het eerst in jaren! Gefeliciteerd :D!

  • 19 September 2007 - 06:36

    Jules Blom:

    Ik ben net te laat, maar beter laat dan nooit............
    GEFELICITEERD!
    Mooie verhalen en foto's, prima afleiding van het drukke werk en de koude,regenachtige dagen.
    Heel veel plezier nog!!

  • 20 September 2007 - 01:11

    Freek:

    Ik ben ook te laat! Maar nog gefeliciteerd Steen! Ik herken veel dingen die jij beschrijft. Niet zozeer van Hongarije natuurlijk, maar wel van 'studeren in het buitenland' in het algemeen. Zal het die Amerikanen zeker vertellen (alhoewel ze steeds meer op de hoogte zijn door Gore's lobby green house gasses/ global warming toestanden) Aan energiebesparing doet hier niemand. Het enige wat me opvalt is dat ze op veel plekken urinoirs hebben die geen water gebruiken..met stank als gevolg! Goed doordacht! Maar veel plezier verder nog..en wanneer gaan we ns skypen? Groetjess

  • 24 September 2007 - 13:20

    Kirsten:

    Hey lief!!

    Het wordt wel weer eens tijd voor een nieuw verhaaltje, vind je niet?? Alweer twee weken geleden bijna! En ons maar die foto's van Sarajevo beloven :D! Nee je was natuurlijk een weekje later gegaan, maar toch, ik ben iig wel errug benieuwd! Als ik beloof dat ik vanavond heel braaf weer al mn schoolwerk ga doen, dan kun jij misschien voor wat nieuw materiaal zorgen, goeie deal of niet ;)! En dan zal ik deze keer ook niet al stiekem kijken als de teksten er nog niet bijstaan :D! Spreek je straks weer!!!

    dikke Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Pécs

Mijn eerste reis

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Recente Reisverslagen:

19 December 2007

De laatste...

04 December 2007

Wenen & more

17 November 2007

Terugkijken??

26 Oktober 2007

Een nieuw verhaaltje

30 September 2007

Kerken-update
Stijn

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 20288

Voorgaande reizen:

28 Juli 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: