De eerste maand - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

27 Augustus 2007 | Hongarije, Pécs

De nieuwe “szoba” is net betreden, de koffers zitten nog dicht. Drie bedden langs elkaar, met ertussen 30 cm ruimte voor een nachtkastje. Drie gammele bureautjes van 1m bij 60 cm, een paar halve klerenkasten, en nog wat kastjes hier en daar. Al met al geen ideale betrekking voor de komende 3 á 4 maanden. Maar toch voelt het goed. Bij aankomst gisterochtend om een uur of 10, met net 5 uurtjes slaap, koppijn (waarvan? Geen flauw idee…) en het uitzwaaien van 2 duitsers, 2 duitsinnen één ukraïns/duitse combinatie, een franse en een wacko Italiaan (Antóóónió, hij heet eigenlijk Alex…) achter de rug, sprak de “portas” (receptioniste van in de 60) natuurlijk geen woord engels. Na “én Erasmus vagyok” geroepen te hebben keek ze me zuchtend aan. Of dat kwam omdat ik haar net verteld had dat ik Erasmus in hoogsteigen persoon was, of omdat het weer een moeizame ochtend beloofde, weet ik niet. Ze was dan ook verrast dat ik af en toe een woordje snapte. Met wat handbewegingen werd duidelijk dat er boven nog flink gepoetst werd. “délben” terugkomen dan maar. Tussen de middag stond ik dus weer voor de deur. Boven aangekomen (4e “emeleten”, de bovenste, check de foto’s maar) bleek de poetster nog bezig in mijn kamer. Na vrolijk onthaalt te zijn (of iig niet uitgescholden te zijn, want die woorden had ik wél herkend :D ) ontstond een levendig, zij het ietsje eenzijdig gesprek (met heel wat “igen”, “nem”, “jó” en “rendben” van mijn kant). Maar ik begreep er af en toe wel wat van, supertrots natuurlijk: ik spreek Hongaars!!! De schoonmaakster fixte een andere koelkast voor me, uit een van de andere kamers, “nágyon szép” volgens haar, al zou ze daar ook mij mee bedoeld kunnen hebben (jaja, zoek die maar na). Na de belofte van haar kant dat we over één maand echt in het Hongaars zouden gaan babbelen had ik eindelijk rust.

Tot zover gisteren. Wat betreft periodes en indeling is voor mij vandaag ook de eerste periode afgesloten. De afgelopen maand is, ondanks de zware lesweken, wel een soort van vakantie geweest. Het voelde bij vlagen nog niet echt als “leven in Pécs”, wat natuurlijk vooral kwam doordat de rest hier na de maand weer weg is gegaan. Vanaf nu, of eigenlijk volgende week, begint het “normale leven” hier in Pécs op gang te komen. 3 September beginnen de lessen. Al zal het beleven van de stad en de leuke kanten er niet minder op worden (wat wil je met 400 ft voor een korso sört (1,60 voor 0,5L bier), en 1200 ft voor uit eten, inc bier, nog geen 5 euro dus). Ik zag dat er bij de studenten die hier komen wonen (ik geloof 75 exchange-studenten op deze verdieping) ook Belgen zijn. Zou op zich wel fijn zijn af en toe ook wat Nederlands te blijven praten. Nu zit er thuis wel iemand die af en toe naar me luistert, maar hier is het verder alleen engels babbelen. Laatst was ik echter niet helemaal bij de les. Begon ik opeens Nederlands te praten tegen een Duitser. Hij snapte er geen hol van.

Rest mij alleen nog te vertellen over vorige week maandag, een nationale feestdag in Hongarije, wat in Pécs muziekoptredens, lekker eten, en vuurwerk betekende. Dat eerste viel enigsinds tegen. De buikdanseressen had ik gemist , vervolgens wel moeten luisteren naar heel vreemde keelklanken, een buiten het ritme meerammende gitarist en een dame die op deze geluidsoverlast allerlei rare bewegingen zat te maken. De avond werd wat muziek betreft afgesloten door ouwe rockers, inclusief een saxofonist (echt pap, als je in zo’n band zou spelen zou ik vaker komen luisteren) die bekende nummers speelden als “country road”. Dan het eten. Ik kan iedereen de “langos” aanbevelen. Liefst met “sajtos” en “tejfölös”. Een soort van pizza-achtig iets, alleen dan van een soort oliebollendeeg, met daarop kaas en een soort saus-iets dat ik niet kan vertalen. Serieus smullen geblazen. Uiteindelijk dan nog het vuurwerk. De foto’s geven het spektakel niet heel goed weer, maar geloof mij, het was de moeite waard.

Genoeg verhaal weer, check de foto’s maar weer voor wat leuke plaatjes, zodra er hier weer wat te beleven is geweest volgt de update weer. Voor nu iedereen heel veel succes in het normale leven weer! Ik ga nog ff genieten van de 30 graden buiten. Ohja, ik had de cursus afgesloten met het hoogst mogelijke cijfer. Daar was ik ook wel weer blij mee.

  • 27 Augustus 2007 - 15:30

    Ronald:

    Mijn vorige bericht was ineens weg??
    Stijn, Gefeliciteerd met het behalen van je toets, en dan bedoel ik niet alleen je taaltoest. Ook dat je deze eerste maand goed, en met plezier, hebt doorstaan geeft ons vertrouwen in je toekomst daar.
    Wat de muziek betreft .... Ik denk dat je mijn muziek nog wel gaat waarderen. Hier moet je eerst nog even voor rijpen ;-)

  • 29 Augustus 2007 - 17:18

    Oma Blom:

    dag stijn, mijn berichtje was ook ineens weg net als bij ronald. ik heb genoten van je mail en zal je t.z.t. uitgebreid terug mailen. ik begin nu hongarije een beetje te kennen en ook de lieden die het daar onveilig maken. veeeeel groetjes en veeeeeel liefs, oma

  • 01 September 2007 - 13:53

    Xander:

    Hee ouwe!

    Uiteindelijk dan toch maar eens een reactie posten, lijkt erop dat mijn pc het dit keer niet gaat begeven ;) . Hoe dan ook, ziet er allemaal chill uit daar! Prijzen lijken mij volledig acceptabel, dus als er ook geniaal vrouwelijk schoon rondloopt, kan je mij daar wel een keertje verwachten!

    Veel plezier daaro!

  • 06 September 2007 - 10:41

    Niki :

    Hoi,

    Als ik je verhalen zo lees krijg ik heimwee. Ik vind het echt super dat je het naar je zin hebt in Pécs en je hongaars ook steeds beter wordt. Wat leuk om de gebouwen en de omgeving te herkennen. Ik moet helaas tot kerst wachten tot ik weer naar Hongarije kan. Blijf je daar voor kerst of ga je naar huis? Heel veel succes met alles!

    Groetjes, Niki Pécsi (vriendin van Joep Keij, Océ)

  • 08 September 2007 - 09:51

    Joep Keij:

    Na de eerste dagen was ik al jaloers op je, maar met al deze nieuwe woorden die je nu spreekt en al de gezelligheid ben ik helemaal jaloers...
    Gelukkig hebben we de tickets voor egy weekje Magyarorszag na kerst al besteld!
    Zal ik het geheim van jouw mysterieuze sausje op die heeeerlijke langos maar verraden dan? Tejfol (ik heb hier geen streepjes, puntjes en andere lettertoelie op dit toetsenbord) is lekkere hongaarse zure room, lijkt een beetje op onze hollandse creme fraiche...
    Succes met je 'normale leven' en niet te veel nederlandse gaan praten he? ;-)

    Groetjes Joep (en Niki)

  • 09 September 2007 - 18:05

    Peter En Kitty:

    Hé Stijn,

    Ik zie mijn laatste reactie niet (meer).... en die was nog wel zo leuk :0)

    Knap van je dat je je belevingen zo goed op papier gezet krijgt! Ik kwam vroeger niet verder dan een postkaart met de hartelijke groeten. We hadden toen wel niet de beschikking over de huidige communicatie middelen, maar alleen vaste telefonie en telex. Wat dat betreft heb je de vooruitgang mee.

    Zo te zien en lezen gaat het je goed en dat doet ons goed. Ik vertel oma wel over je weblog (dat heet toch zo) en heb haar beloofd je site tzt eens samen met haar te bekijken!

    Voor nu. Hou je haaks en hartelijke groet,
    Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Pécs

Mijn eerste reis

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Recente Reisverslagen:

19 December 2007

De laatste...

04 December 2007

Wenen & more

17 November 2007

Terugkijken??

26 Oktober 2007

Een nieuw verhaaltje

30 September 2007

Kerken-update
Stijn

Half jaar studie in Pecs, Hongarije

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 20286

Voorgaande reizen:

28 Juli 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: