Pécs cultuurhoofstad 2010 - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu Pécs cultuurhoofstad 2010 - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Stijn Blom - WaarBenJij.nu

Pécs cultuurhoofstad 2010

Door: Steene

Blijf op de hoogte en volg Stijn

23 Augustus 2007 | Hongarije, Pécs

Even een update tussendoor, eigenlijk mag dit niet want ik hoor nu nog hard aan het studeren te zijn, maar ik wordt er, na 5 uur taalles op de uni een beetje gek van hier thuis. Vanmiddag was er namelijk ook nog een “cultural seminar”, die toevalligerwijs enorm interessant bleek te zijn, voor mijn ras dan hè, de vrijetijdbestudeerders onder ons dus opgelet.

Het ging over het feit dat Pécs in 2010 een van de cultuurhoofdsteden van Europa zal zijn (naast Essen in Duitsland, volgens de Duitsers hier een enorm saaie industriestad, en Istanbul). Hiervoor is een heel programma opgezet, wat in 2006 van start is gegaan, en waarbij 2010 de klapper op de vuurpijl moet zijn. Het schijnt dat voor elk jaar landen de eer krijgen toegewezen een stad naar voren te schuiven als cultuurstad, Nederland had dat in 2002 (Rotterdam…naar het schijnt) en zal dat in 2018 weer mogen doen (ik zeg: Venlo, valt heel wat cultuur te snuiven). In 2010 is Hongarije aan de beurt, en uit 6 serieuze kandidaten is Pécs uiteindelijk gekozen. Op zich geen verkeerde keus, aangezien het naast Boedapest de enige stad van enig formaat is waar nog echt cultuur overgebleven is na de Turkse invasie, tweede wereldoorlog, en alle tussenliggende bezettingen. Dat “enig formaat” valt van de andere kant ook wel weer mee als je bedenkt dat de stad slechts 160000 inwoners heeft. Maar vanwege haar culturele heritage heeft de stad dus genoeg recht van spreken.

Mogelijkheden te over om een interessant en gevarieerd programma neer te zetten waarmee 2010 een spektakeljaar zou moeten worden. Niets bleek echter minder waar als je de presentatie van de dame (die waarschijnlijk succesvoller zou zijn als ze niet ook nog zou proberen slim over te komen) van het organisatiecomité mocht geloven. Elk jaar heeft een thema toebedeeld gekregen, van “educatie en leren” tot “jaar van de minderheden”, en nog een paar die ik alweer vergeten ben. Ook zijn er vijf kernpunten die bereikt moeten worden, namelijk drie grote bouwprojecten, het opknappen van de publieke ruimte, en verbeteren van het toeristische centrum. Of de bouwprojecten klaar zullen zijn in 2010 kon de mevrouw echter niet zeggen, aangezien dat niet de “verantwoordelijkheid” was van het comité. Ook andere zaken waren lastig, onder meer vanwege de moeilijke betrekkingen met het stadsbestuur. U leest het goed. Het organisatiecomité “Pécs cultuurhoofdstad 2010” en de stad hebben verschillende belangen. Daarnaast was het opvallend dat drie inwoners van de stad Pécs (twee studenten en een docent) eigenlijk geen flauw idee wat er in het kader van big happening allemaal georganiseerd wordt. En dat terwijl het marketingdepartment toch zijn uiterste best doet. Volgens de mevrouw dan.

Ik kon het na de presentatie niet over mijn hart verkrijgen kritische opmerkingen of vragen ten gehore te brengen. Het feit dat de helft van de toehoorders inmiddels in slaap was gevallen, en mijn hoofd ook nog graag wat zon mee wilde pakken hielp daarbij ook een handje mee. Mocht er echter een vtw-er zijn die nog niet zeker weet wat hij na zijn of haar studie wil gaan doen (mochten die er zijn ;) ), grijp je kans en solliciteer in Pécs, gegarandeerd dat je binnen twee weken de held van heel Hongarije bent. Of dat je wanhopig van de TV-torony afspringt, dat zou ook kunnen…